خیر مقدم بچه ها....

 به یاد داشته باش

خدا در دستیست که به یاری میگیری ،

در قلبیست که شاد میکنی ...

در لبخندیست که به لب مینشانی ...

خدا در عطر خوش نانیست ، که به دیگری میدهی

در جشن و سروریست که برای دیگران بپا میکنی

و آنجاست که عهد میبندی و عمل میکنی ... !

 سلام نویسنده های جدید وبلاگ: امیدوارم که با همکاری هم در بالابردن سطح وبلاگ

  کلاسمون موفق باشیم. پیشاپیش قدر دان همکاری های بی دریغتون هستیم .

                                                                                           پاینده باشید .

 

آنچه باید در باره « نفقه » بدانید.....

از نگاه شرعی نفقه چگونه تعریف شده؟

البته برخی از آیات قرآن کریم در خصوص نفقه مطالبی بیان کرده که به آن اشاره می شود: از نظر اسلام، شوهر باید در حدّ متعارف، نیازمندى‏هاى زندگى زن (خوراک و پوشاک و مسکن) را تأمین کند و مرد بر بیش از توان خویش مجبور نمى‏شود.

طبق ماده ی 1107 قانون مدنی ایران نفقه عبارتست از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و هر آنچه که به صورت عادت یا احتیاج لازمه زندگی وی باشد . البته قانون میزان دقیقی برای نفقه مشخص نکرده بلکه نفقه را بر مبنای نیاز های متعارف و متناسب با وضعیت زن و منطبق با عرف زمان و مکان زندگی زوجین دانسته است.

آیا نفقه در صورت نیاز زن باید انجام شود؟

نفقه دادن شوهر به زن، مانند انفاق بر فقیر نیست که از روى ترحّم به او کمک مى‏شود؛ بدین سبب از نظر اسلام، اگر زن ثروتمند، و شوهر در سطح متوسّطى باشد، باز نفقه زن را باید بپردازد. قرآن درباره تأمین خوراک و پوشاک در سوره (بقره / 2، 233) و آیات دیگرى نیز درباره نفقه سخن گفته‏اند؛ از قبیل( 34 نساء/ 4 و 6- 7 طلاق/ 65 ) بهره‏مندى زن از نفقه، حتّى پس از طلاق یا وفات شوهر نیز ادامه دارد.

 

یعنی به زن مطلقه هم نفقه تعلق می‌گیرد؟

در سوره (طلاق/ 65، آیه 6) درباره مسکن زنان مطلّقه آمده است که آن‏ها را هرجا خودتان سکونت دارید و امکانات شما ایجاب مى‏کند، سکونت دهید.

طبیعى است که هرجا مسکن بر عهده شوهر است، بقیه نفقات نیز بر عهده او خواهد بود. بعد مى‏فرماید: به آنان زیان نرسانید تا کار را بر آن‏ها تنگ کنید و مجبور به نقل مکان و ترک نفقه شما شوند؛ سپس مى‏گوید: اگر باردار هستند، نفقه آن‏ها را تا زمانى که وضع حمل کنند بدهید و اگر حاضر شدند پس از جدایى فرزند شما را شیر دهند اجرت آن‏ها را بپردازید. قرآن درباره زنان شوهر از دست داده نیز سفارش کرده که باید تا یک سال حق سکونت داشته باشند و به وسیله وارث، از خانه اخراج نشوند و هزینه زندگى آن‏ها پرداخت شود، مگر آن که خودشان پیش از پایان یک سال، ازدواج کنند (بقره/ 2، 240)

 

در چه مواردی به زوجه نفقه تعلق می‌گیرد؟

ماده 1102 ق.م بیان می دارد همین که نکاح به طور صحت واقع شد روابط زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل همدیگر برقرار می شود دو شرط زیر برای وجوب نفقه ضروری است:

1-دایمی بودن عقد که قانون مدنی در ماده 1106 تصریح دارد : در عقد دایم نفقه زوجه به عهده شوهر است.

2-تمکین کامل زوجه .

 

در چه شرایطی نفقه به زوجه تعلق نمی‌گیرد؟

ماده 1108 قانون مدنی می‌گوید:(هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود.) در واقع به تمکین زوجه برای استحقاق نفقه اشاره کرده است و باتوجه به این ماده می‌توان گفت که به مجرد عقد زوجه مستحق نفقه نیست و با تمکین کامل زوجه استحقاق نفقه پیدا می‌کند. در قانون ما برای وجوب نفقه دو شرط لازم است که یکی دائمی بودن ازدواج
می باشد و دوم تمکین کامل زوجه از زوج است.

 

باتوجه به نشوز زن آیا به او نفقه تعلق می گیرد؟

ماده 1108هرگاه زن بدون مانع مشروع از اداء وظائف زوجیت امتناع کند مستحقق نفقه نخواهد بود. ناشزه بودن ادعاست و طبعا مدعی یعنی شوهر باید بار اقامه دعوی و اثبات آن را تحمل کند، جدا زندگی کردن دلیل به نشوز نیست و می تواند از قراین قضیه به حساب آید.

 

زوجه از چه زمانی مستحق دریافت نفقه است؟

زوجه از زمان وقوع عقد ازدواج با توجه به مواد 1102-1106-1107 قانون مدنی مستحق دریافت نفقه است، مگر آن که در طول این مدت بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کرده باشد که در این صورت مطابق ماده 1108 قانون مذکور مستحق نفقه نخواهد بود و به طور کلی نفقه در مقابل تمکین است و هر زمان زوجه حاضر به تمکین گردد از همان زمان مستحق دریافت نفقه خواهد بود.

 

آیا در عقد منقطع شوهر ملزم به انفاق است ؟ به عبارت دیگرآیا در عقد منقطع (صیغه یا متعه) نفقه به زن تعلق می گیرد؟

بدیهی است که در نکاح منقطع شوهر ملزم به انفاق نیست مگر اینکه به وجه ملزمی از طرف زوج تعهد به انفاق شده باشد.

رشوه.....

رشوه؛ قديمي‌ترين جرم تاريخ كيفري

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، شاید بتوان گفت جرم رشوه از قدیمی‌ترین جرایم تاریخ کیفری بشر است، که سابقه تاریخی آن، مربوط به زمان تشکیل اولین دولت‌ها و ساختار دیوان‌سالاری در سطح جهان است، و از آن‌جایی که حکومت‌ها جرم رشوه را مخل نظم و موجب بی‌اعتمادی مردم می‌دانستند، مجازات‌های بسیار سنگینی برای آنها در نظر می‌گرفتند.

**تعریف رشوه از نظر لغوی

رشوه چیزی است که برای باطل ساختن حق یا ثابت کردن باطل داده می‌شود و استعمال آن بیشتر در مواردی به کار می‌رود که موجب ابطال حق یا گذراندن و رسیدن به باطل است.

رشوه یک عنوان کلی است، که دربرگیرنده سه عنوان رشاء، رایش و ارتشاء است.

رشاء در لغت به معنای پرداخت مال به منظور انجام غیرقانونی (اعم از اینکه قانونا حق فرد باشد و طریق دستیابی غیرقانونی باشد یا اینکه اصل عمل غیرقانونی باشد) کاری است که انجام دهنده آن نیز را راشی می‌نامند.

رایش جرمی است، در ارتباط با رشوه‌خواری که قانونگذار در ماده 593 قانون مجازات اسلامی به آن اشاره کرده است که هر کس عالما و عامدا موجبات تحقق جرم ارتشاء از قبیل مذاکره جلب موافقت تا وصول وجه یا مال یا سند پرداخت وجه را فراهم کند به مجازات راشی بر حسب مورد محکوم می‌شود.

ارتشاء طرف سوم جرم رشوه که همان دریافت‌کننده رشوه است که یک کارمند دولت و مقامی اداری شامل: کارمندان دولت اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی و همچنین شامل افرادی که در استخدام دولت نبوده اما به نحوی با دولت همکاری دارند نیز می‌شود.

**تعریف رشوه در کتب حقوقی

رشوه دادن مالی است به مامور رسمی یا غیررسمی دولتی یا بلدی به منظور انجام کاری از کارهای اداری یا قضایی ولو اینکه، آن کار مربوط به شغل گیرنده مال نباشد.

خواه مستقیما آن مال را دریافت کند و یا به واسطه شخص دیگر آن را بگیرد، فرق نمی‌کند که گیرنده مال توانایی انجام کاری را که برای آن رشوه گرفته را داشته باشد یا خیر و همین‌طور کاری که برای دهنده مال باید انجام شود حق وي باشد (بر طبق قانون و مقررات) یا نه، شرط تحقق رشوه توانی و توافق گیرنده و دهنده بر دادن و گرفتن رشوه است.

رشوه از نظر قرآن کریم، سنت، اجماع و عقل حرام است و حرمت آن به دلیل تضییع حقوق دیگران و منافات داشتن با آن است.


معانی چند کلمه ایرانی ...

  • عذرخواهی: در ایران دمده شده و بجای آن از توجیه استفاده می‌شود.
    بیمه‌ عمر:
    قراردادی که شما را در تمام عمر فقیر نگه داشته تا شما پولدار مرده و مراسم کفن و دفنتان آبرومندانه برگزار شود.
    شناسنامه یا کارت ملی:
    دفترچه و کارتی که یکی بدون دیگری فاقد ارزش بوده و حتما جفتش لازم است.
    سریال:
    فیلمی‌ست چند قسمتی، که روش مصرف مواد مخدر و آخرین شیوه‌های دزدی را به شما آموزش می‌دهد.

    تلفن همراه:
    وسیله‌ای سه‌کاره جهت کلاس گذاشتن، آهنگ گوش کردن و نهایتا‍ عکس گرفتن است.
    ایرانسل:
    خط تلفنی است جهت مزاحمت و سر به سر گذاشتن دوست و آشنا.
    گرانی:
    کلمه‌یی است زاده‌ی توهم غربیان که در ایران تاکنون مشاهده نشده است!
    آثار باستانی:
    خرابه‌هایی که هرچه زودتر باید نابود شوند چون خیلی جا گرفته‌اند.
    خودپرداز:
    دستگاهی‌ست که همیشه‌ی خدا باید برای رسیدن به آن در صف ایستاد و اگر صفی در کار نباشد 99.99 درصد خراب است.
    اداره:
    محلی که شما بعد از تنش‌ها و جدل‌های منزل در آنجا استراحت می‌کنید.
    مجرم:
    فردی که هیچ فرقی با سایر افراد ندارد و تنها تفاوتش در این است که توانسته‌اند او را دستگیر کنند.
    تورم:
    عددی بی‌خود و چرت بوده که همچنان در ایران یک رقمی است!
    گارانتی:
    یک اسم زیبا و خوش تلفظ است ولی در عمل مکافاتی بیش نیست.
    تحقیق:
    کپی-پیست کردن مقالات اینترنتی.
    مترو:
    سونای بخار متحرک!
    شب امتحان:
    حکم بین دو نیمه در فوتبال ایران در زمان مربی‌گری مایلی‌کهن را دارد و فقط باید توکل کرد به خدا و دعا خواند.
    دانشجو:
    دو طیف اند، یک طیف آخرش وزیر میشن بی برو برگرد ! طیف دیگه میدوند که قاطی فرار مغزها بشن، والا زندانی میشن چون همیشه معترضن.
    بزرگراه:
    نوعی پیست رالی به همراه یادگیری آپ تو دیت‌ترین فحش‌های باناموسی و بدون آن!
    رئیس:
    فردی که وقتی شما دیر به سر کار می‌روید خیلی زود می‌آید و زمانی که شما زود به اداره می‌روید یا دیر می‌آید و یا مرخصی است.
    شهرداری:
    داشتن صدها پروژه‌های نیمه‌تمام و نصب تابلوهای روزشماری جهت افتتاح.
    سطل آشغال: وسیله‌یی‌ست موجود در خیابان‌ها جهت ریختن زباله در اطراف آنها.
    مدرک تحصیلی:
    کاغذی مستطیل شکل، در ابعاد مختلف که بسته به مقطع، قیمتش فرق می‌کند و بدون پارتی در هیچ کجا به درد نمیخورد "مگر هنگام ا ز د و ا ج"
    حراج:
    اصطلاحی‌ست که در آن به قیمت اصلی کالا درصدی اضافه کرده و با ماژیک قرمز روی آن خط زده و قیمت اصلی کالا را در زیرش درج می‌کنند.

    و غیره (و ...):
    نشانه‌ای برای باوراندن این مطلب که شما بیش از آنچه تصور می‌کنید، می‌دانید.
  • خدایش میدونستید معانی این واژه ها رو به این شفافی

بچه های چمرانی  تبریک ....

 

قابل توجه دوستایی که جدید الورود هستن و میخواستن بیشتر راجع به دانشگاه بدونن ! بد نیست این مطلب رو بخونن ...

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز از حفظ و ارتقاء رتبه علمی این دانشگاه در ردیف 10 دانشگاه برتر کشور براساس رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC ) خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر حسن مروتی در این خصوص اظهار داشت: در رتبه بندی اخیر میزان تولید علم دانشگاه ها که براساس تعداد مدارک در مجلات پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC ) انجام گردیده است، دانشگاه شهید چمران اهواز در رتبه 9 و بالاتر از دانشگاه صنعتی اصفهان و برخی دانشگاه های مطرح دیگر جای گرفته است.

وی افزود: در این رتبه بندی میزان کل تولید علم دانشگاه شهید چمران اهواز 4034، در مجلات 2552 و در همایش ها 1482 می باشد.

دکتر مروتی خاطرنشان کرد: دانشگاه های صنعتی شریف، علم و صنعت، صنعتی امیرکبیر در این رتبه بندی که مربوط به نیمه نخست امسال است، بعد از دانشگاه شهید چمران اهواز قرار دارند.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: در این رتبه بندی دانشگاه تهران، تربیت مدرس، فردوسی مشهد، اصفهان، شیراز، شهید بهشتی، علامه طباطبایی و تبریز در جایگاه های اول تا هشتم جای گرفته اند.

وی با تبریک این موفقیت به همه دانشگاهیان، تاکید کرد: در شرایط کنونی که روند شتابان تولید علم در دانشگاه ها را شاهدیم تثبیت جایگاه دانشگاه شهید چمران در میان 10 دانشگاه برتر کشور در رتبه بندی ISC افتخاری بزرگ برای دانشگاه محسوب می شود و امیدوارم در پایان سال جاری و در رتبه بندی بعدی شاهد ارتقاء مجدد این جایگاه باشیم.

  

خاطرات ...

 
«لطیفه ای از استاد علی تجویدی در باب روحانیت استاد احمد عبادی و پدر بزرگوارشان میرزا علی اکبرخان فراهانی»

جد آقاي عبادي، علي اكبر خان فراهاني است. او عادت داشت بعد از نماز صبح، سوره ياسين را با صوت خوش بخواند. در مورد خصوصيات علي اكبر خان خاطره اي است و آن اين است كه شبي در همسايگي شان مشاجره اي پيش می آيد و او بعد از نماز صبح عوض اينكه سوره ياسين را بخواند، تار را برميدارد و ساز مي‌زند. مردم شنيدند كه استاد سوره ياسين را با تار مي‌زند!.. و همان شب ايشان رحلت مي‌كند!...

بايد راهي پيدا كرد بسوي خالق هنر!...

وقتي استاد عبادي نماز مي‌خواند و قنوت مي‌گرفت، حالت روحاني خاصي داشت. اين حالت استاد چنان در من اثر كرد كه من پرسيدم،و ايشان جواب دادند كه از خداوند مي‌خواهم به اهل هنر،كمال و تكامل ببخشد.واقعا خوشا به سعادت عبادي!



«خاطره ای به نقل از همسر استاد بنان»

يك روز توي دفتربرنامه گلها، كنار بنان نشسته بودم. يكي آمد به بنان گفت: آقا،جواني آمده، مي‌خواهد صدايش را امتحان كنيد. چند لحظه بعد جواني از در وارد شد و با ادب جلوي بنان ايستاد. بنان پرسيد: شغل شما چيست ؟ گفت: معلم هستم. بنان پرسيد: چرا مي‌خواهي شغل با ارزش معلمي‌را رها كني و خواننده بشوي ؟ گفت: راستش به اين كار علاقه مندم. آن وقت بنان لبخندي زد و گفت: راه درازي را در پيش داري، راهي مشكل و پر فراز و نشيب..آيا مي‌تواني از پس اين دشواريهاي راه برآيي؟ جوان در حاليكه سرش را زير انداخته بود و تا بنا گوش سرخ شده بود گفت: بله، مي‌توانم. چون اينكار را دوست دارم. به هر حال آن جوان كار آموزش را بطور جدي دنبال كرد و امروز وي (محمد رضا شجريان)است.